Träning som terapi

För ett väldigt stort antal av de människor som lider av lättare depression och ångest så kan träning och bra kost vara minst lika effektivt som olika former av samtalsterapi och medicinska läkemedel. Därför ska vi idag göra vårt allra  yttersta för att guida er som detta intresserar rätt.

Om du hör till någon utav alla människor som någon gång varit relativt fysiskt aktiv under perioder av sina liv så kan du säkert om du tänker efter kunna koppla ihop träningen med perioder i ditt liv då du mått extra bra både fysiskt och psykiskt.

Faktum är nämligen att fysisk träning ofta leder till en rad olika positiva delar sett till både kroppen och knoppen för en människa och ofta en viktig pusselbit för att många människor ska kunna finna en bra balans i vardagen. Utan träningen faller även andra delar samman som exempelvis hur man väljer att äta, osv.

Fysisk träning kan te sig på många olika sätt men vi rekommenderar en blandning mellan någon form av konditionsträning och styrketräning. Konditionsträning kan man enkelt få genom att enbart ta sig ut i löparspåret eller kasta sig upp på cykeln. Styrketräning kan på sätt och vis vara lite klurigare men många övningar går inledningsvis bra att göra enbart med kroppen. Allt eftersom du blir starkare så kommer du dock mest troligt att vilja ha en större utmaning och då gäller det att antingen ta sig iväg på något lokalt gym eller att skaffa egna vikter från ett ställe som Gorillasports.

Vad som än är fördelaktigt för just dig är något som du själv måste avgöra men vi kan näst intill lova dig att du relativt snabbt kommer att märke en stor skillnad på ditt allmänna välmående. Om så ej är fallet rekommenderar vi dig att snabbt söka professionell hjälp av vården, om det är så att du inte redan varit i kontakt med denna.