Rehabiliteringsträning i hemmet

Rehabiliteringsträning är ofta en viktig del av att komma tillbaka från en skada eller sjukdom. Övningarna varierar väldigt mycket beroende på vilken typ av skada eller sjukdom man ska återhämta sig från. En del kan vara snabba och enkla övningar man kan göra sittandes i kontorsstolen medan andra kräver gott om både tid och utrymme. Mycket går dock att göra i hemmet.

Tiden det tar att komma tillbaka från en skada eller sjukdom brukar beräknas vara minst lika lång som skade- eller sjukperioden. Övningarna man får på sitt rehabschema är i regel framtagna av en fysioterapeut och utvalda med noga eftertanke. Att följa dessa övningar kommer alltid vara det bästa sättet att återuppbygga upp kroppen på ett sådant säkert sätt som möjligt. Som man gör framsteg är det inte ovanligt att man kan öka belastningen, men det är alltid något man bör fråga om först.

Det är inte ovanligt att fysioterapeuten rekommenderar att man går på gym för att få tillgång till vissa maskiner. Fördelen med maskiner är ofta att de är väldigt fokuserade på en eller flera närliggande muskler och skapar därför en mer kontrollerad situation än fria vikter.

Att köpa egna maskiner är ju knappast billigare än att gå till ett gym. Men det finns fortfarande en mängd utrustning som kan komma till god användning om man vill utföra en del övningar hemma. Hitta bra exempel på sådan utrustning på sajter som Gymkompaniet.

Vardagsrummet är ofta det perfekta rummet för hemmaträning. Till att börja med är det nästan alltid det största rummet i hemmet och man behöver som mest flytta en eller annan möbel åt sidan för att få utrymme nog för de flesta sorters övningar. Som bonus kan man ju sedan göra dessa övningar medan man tittar på en film eller serie.