Mer motion kan hjälpa mot stress

Att stressa gör alla någon gång och det är inte farligt, det kan snarare hjälpa oss i vissa situationer när vi behöver få något gjort. Däremot så är det inte hälsosamt att stressa under längre perioder. Kroppen behöver vila för att kunna återfå sin energi så att du kan fortsätta fungera bra. Motion är alltid viktigt för din fysiska hälsa, men det har även positiv inverkan på din mentala hälsa.

Ta en kvällspromenad

Du kan säkert känna igen dig i att vissa dagar så känns det som att man varit på högvarv hela dagen och fortfarande känner sig stressad fram till att man ska sova. Det kan ibland sluta med att stressen stör sömnen så pass mycket att man känner sig ännu tröttare dagen efter, det kan bli en ond cirkel. Att ta en promenad på kvällen kan faktiskt hjälpa dig att varva ner lite. Förutom att du får frisk luft och motion så får du även en stund för dig själv där du kan gå igenom och sortera alla intryck och tankar du samlat på dig under dagen. Det är annars lätt hänt att man gör det när man lägger sig i sängen och istället förlorar värdefull sömn.

Få upp pulsen

Konditionsträning i lite högre takt är också väldigt bra för att minska stress. Tar man exempelvis en löprunda så blir det oftast så att man endast fokuserar på nuet och det kan lugna sinnet en del. Ett krävande konditionspass kommer att trötta ut dig och få dig att sova bättre på grund av den energi du har bränt, men din hjärna kommer också att belöna dig. Det är nämligen så att träning triggar hjärnans belöningssytem som i sin tur släpper bland annat släpper ut endorfiner som kommer att bidra till ökat välmående.

Glöm inte att vila

Vissa dagar så är det just vila som behövs, även om träning hjälper mot mycket så är vila nödvändigt. Har du tidigare tränat hårt så är det inte dumt att ta en kväll för dig själv och gör något du tycker om. Yoga eller mindfullness är utmärkt att kombinera med träning eftersom det också kan hjälpa dig att slappna av ytterligare och hantera tankar och intryck.