Må bra efter förlossningen

Det är jobbigt nog att vara gravid i 9 månader. Men få pratar om hur man kan må efter förlossningen och vad man borde vara beredd på. 

Läckage

Det kommer att läcka efter en förlossning. Du måste träna upp dina inre muskler med knipövningar och liknande för att förhindra inkontinens. Trosskydd är att rekommendera under första perioden. För en del kan det ta år innan man kan hålla sig när man är kissnödig, för andra tar det bara några veckor. Inkontinens drabbar inte alla, för de drabbade går det mesta att lösa med bäckenbottenträning. Alternativt finns det kirurgiska alternativ.

Du kommer också få läckage från brösten, vilket är ännu en anledning varför det är bra att ha flera alternativ på amningsbehå. Om barnet inte äter tillräckligt eller om du producerar mycket mjölk, kan brösten läcka mer än normalt. En vadderad amningsbehå hindrar fläckarna för att ta sig genom alla tyglager. Och du har möjligheten att byta när det väl har hänt.

Smärta

Smärtan löser inte sig själv bara för att barnet har kommit ut. Du kommer att vara öm och ha ont i underliv ett tag framöver, speciellt om du spruckit eller blivit klippt. Även om du har gjort kejsarsnitt kommer du att blöda från underlivet, det är fullkomligt normalt. Är du orolig eller blöder kraftigt ska du söka sjukvård. Blodet kommer från det sår som uppstår när moderkakan släpper.

Om du haft foglossningar kan du fortfarande känna av det. Det brukar gå över inom några månader. Om du är orolig ska du så klart söka vård så du inte går omkring med överdriven svärta och för stora besvär.

Du är också i högre riskzon när det kommer till urinvägsinfektioner. Om det plötsligt börjar svida och vara svårt att tömma blåsan. Tänk på att dricka mycket vätska och ta receptfria smärtstillande. Börjar du få ont i nedre delen av ryggen medan du har en infektionen kan det vara allvarligare och du borde söka vård, det kan då handla om blåskatarr som måste behandlas med antibiotika.