Fotterapi

Vi glömmer lätt bort att fötterna behöver vård och lite terapi, som resten av kroppen. 

Fötterna får stå ut med mycket under dagarna. Det är klart att slutligen kommer det att uppstå problem om man inte tar hand om sina fossingar. Men man tänker ju lätt att kroppen är till för att fungera såsom vi använder den och därmed ska man inte behöva lägga manken till för att hålla fötterna friska.

Tyvärr är det lätt hänt att man får fotproblem. Vissa får det upp i åldrarna medan andra kan ha större eller mindre problem hela livet.

Vanliga skador och problem med fötterna kan vara enligt nedan ( informationen är tagen från Akilles Fotvård):

  • Hallux Valgus – stortån börjar vrida sig och lägga sig mot eller över de andra tårna. Det bildas oftast en knöl på sidan av foten, strax under stortån, som kan göra det smärtsamt att bära skor. Uppstår oftast i äldre dar eller hos unga idrotter. Ärftligt men man kan också få det om man går med trånga skor under en längre period.
  • Fotens utseende – beroende på hur din fot ser ska man har olika sortens skor och inlägg. Har man högt fotvalv belastar men exempelvis framfoten och hälen mest vilket ger en stel gång. Detta kan också leda till förhårdnader på framfoten och hälen. Man ska undersöka vilken pronation eller fotform man har och köpa skor och inlägg utefter detta.
  • Hälsporre – en smärta som uppstår under hälen och brukar vara värst på morgonen . Man känner sig också stel i gången. Detta beror på en lång tids felbelastning när man går och när kroppen försöker åtgärda detta kan det uppstå kalklagringar vid senfästet och därmed uppstår en hälsporre.

Här nedan kan du läsa vad du kan göra själv för att skapa en bra fothälsa och få dina fötter att må bra och orka mer!

  • Ta bort förhårdnader – slipa eller använda en fin skalpell för att ta bort förhårdnader. Dessa uppstår av stort tryck mot fötterna och man kan ha mycket eller lite.
  • Smörja fötterna – de vill ha lika mycket uppmärksamhet som resten av din kropp. Smörj fötterna varje dag med en tjock fotkräm för att förhindra förhårdnader.
  • Massage – skäm bort fötterna med ett fotbad eller handmassage för att mjuka upp fötterna och ta bort krämpor från dagens joggingtur.
  • Stödstrumpor – bra för dig som står mycket eller är ute och rör på dig. Strumporna hjälper blodcirkulationen, minskar risken för åderbråck och kan även hjälpa med prestationen!