Få ned stresshalten i livet

Vi stressar mycket och det är inte dåligt. Kroppen är skapt för att hantera stress då och då. Men när vi utsätts för kontinuerlig stress över en längre period, börjar vår kropp fallera och hjärnan förändras för alltid. 

Folk som har gått igenom en utbrändhet blir inte samma person när de tillfrisknat, det finns bestående men såsom svårt att fokusera och extra känslighet för stress. Om du känner att du har mycket stress i vardagen, varje dag, måste du börja tänka om.

Arbetsuppgifter

Är dina arbetsuppgifter stressrelaterade? Har du för mycket att göra eller tror du att du har för mycket att göra? Prata med närmsta chef om din position och arbete och förklara hur du mår. Det kanske går att få avlastning eller byta uppgifter, åtminstone tillfälligt? Om du har problem att framföra din talan kan du prata med facken och få hjälp med hur du ska lägga fram problemet för din chef.

Träning

Träning kan ses som en form av terapi. Det finns roligare saker att göra före eller efter jobbet, en få som är lika viktiga. Passa in en promenad, ett styrkepass eller en cykeltur varje dag. När kroppen får arbeta kan hjärnan vila. Hjärnan är som bäst på att hantera och minnas information om du inte ältar samma saker hela tiden. Ju mer du kopplar bort och tänker på annat, såsom hur jobbig nästa uppförsbacke kommer att vara, desto bättre blir hjärnan på att lagra information och varva ned.